opc_loader

Leeftijdcontrole

Om de inhoud van deze pagina te bekijken dient u 18 jaar of ouder te zijn, bent u dat?
Ja Nee

Vreetkicks als je stoned bent: zo zit dat!

Vreetkicks als je stoned bent: zo zit dat!

Vreetkicks als je stoned bent: zo zit dat!

Ken je dat, die vreetkick die je krijgt als je hebt zitten blowen? Veel mensen vinden dit best wel een vervelend effect, omdat ze zichzelf misselijk eten of gauw naar ongezonde dingen grijpen die ze ‘eigenlijk’ niet nodig hebben. Maar hoe ontstaat zo’n vreetkick als je stoned bent, en wat kun je er het beste aan doen? Wij leggen het je uit in heldere taal!

Waar komt die vreetkick vandaan?

Zoals je weet zit er THC in hasj en wiet. Dit is de werkzame stof, die ervoor zorgt dat jij je zo lekker voelt als je blowt. THC imiteert de werking van een bepaalde stof die in je hersenen zit: anandamide. Anandamide bindt zich aan receptoren in je hersenen, zoals die in het zogenoemde hongercentrum. Als er een tekort aan voedsel ontstaat, komt er anandamide vrij die zich aan de receptoren van het hongercentrum bindt. Hierdoor krijg je een hongergevoel dat jou stimuleert om te gaan eten. THC doet eigenlijk hetzelfde! Daarnaast is het zo dat THC ervoor zorgt dat je stofwisseling sneller verloopt en je dus sneller honger krijgt. Zeker de eerste keren zul je tijdens het blowen merken dat je een behoorlijke vreetkick kunt krijgen, en dit effect blijft doorgaans hangen als je niet regelmatig en/of langdurig cannabis gebruikt. Doe je dit wel, dan gaan je hersenen wennen aan het effect van THC en zul je minder vaak een vreetkick krijgen.

Hoe bereid je je erop voor?

Wat kun je het beste doen als je weet dat je tijdens het blowen een vreetkick krijgt, en dat je dan snel ongezonde keuzes maakt? Onze eerste tip: zorg ervoor dat je vóór het blowen stevig hebt gegeten, zodat je in ieder geval sneller vol zit. Natuurlijk kun je het ook andersom zien en juist gaan blowen vóórdat je je avondeten zou gaan eten. Dan vul je je maag tijdens een vreetkick in ieder geval met iets wat toch al op de planning stond. Ben je er dan nog niet zeker van, probeer er dan voor te zorgen dat je vooral gezonde dingen (en etenswaren met bijvoorbeeld weinig calorieën) in huis hebt. Zo heb je op het moment suprême geen andere keus dan die gezonde snacks die je had klaarliggen.

Er worden online meer tips gegeven, die de moeite van het proberen waard zijn. Het zou bijvoorbeeld helpen om op een pepermuntje te sabbelen. Dit zou ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel op peil blijft, en dat je hongergevoel sneller verdwijnt. Behoorlijk verschil toch, een pepermuntje of al het andere lekkers dat je in je kast had liggen? We zijn benieuwd of deze tip voor jou werkt!

Terug

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.